Musicnodes: For godt til å være sant?

Hva med en musikktjeneste der både artister, plateselskaper, rettighetsorganisasjoner og bloggere tjener penger? Høres det for godt ut til å være sant? Kan Musicnodes bli musikktjenesten som gjør både artister, musikkbransje og formidlere fornøyde?

Det finnes etter hvert mange verktøy som sprer musikk digitalt, men ingen har foreløpig greid å gjøre alle til lags. Midt i den pågående krigen mellom Spotify og Wimp har det dukket opp en ny aktør som se ut til å kunne bli et nyttig og stilig supplement innen digital musikkformidling: Musicnodes.

Kort fortalt er Musicnodes et verktøy som gjør at du kan dele favorittmusikken din på blogger og nettsteder aldeles gratis. Du kan embedde avspillere med sanger og album, og etter hvert vil man også få muligheten til å dele spillere med spillelister du selv har satt sammen. Det mest sentrale innsalgsargumentet fra tjenesten er dette: «Deler du musikk med MusicNodes tjener både du, artisten og plateselskapet penger på det«.

Slik ser avspillerne ut:


Nå er riktignok Musicnodes ingen
splitter ny tjeneste. Den ble forsøksvis lansert tidlig i 2010, men da lå det så mange begrensninger inne i systemet at det ikke var et spesielt attraktivt tilbud. Da jeg først registrerte meg på tjenesten tidligere i år var det ikke mulig å spille av mer en 60 sekunders klipp fra hver låt. Da var selvsagt ikke tilbudet spesielt interessant for oss bloggere eller for andre nettsteder som ønsker å ha en enkel måte å vise fram musikken og artistene vi skriver om. Vi har ikke hatt noe som ligner på YouTube for musikk, og så langt er det Spotify som har vunnet denne krigen, selv om den norske platebransjen og mange av artistene kjemper knallhardt for å pushe Wimp. De fleste av oss bloggere og musikktipsere som sprer det glade musikkbudskapet på nettet bruker Spotify til å formidle spillelister, sanger og plater på Facebook og Twitter. Selv om det sikkert er gode argumenter for å bruke Wimp i forhold til artistbetaling gjør mengden brukere og spredningsmulighetene Spotify til den soleklart mest attraktive tjenesten.  Soundcloud har også begynt å bli et flittig brukt verktøy, men nå har det imidlertid skjedd ting som virkelig gjør Musicnodes spennende.

Pink Floyd på Musicnodes
Pink Floyd på Musicnodes
Vi som har brukt Spotify-lister både i musikkjournalistikken og bloggosfæren siden starten har kost oss med de fantastiske mulighetene. En stor mangel ved Spotify er imidlertid at vi ikke kan legge avspillere direkte inn i bloggpostene. Det hadde vært en stilig tilleggsfunksjon, og det er nettopp dette Musicnodes nå lar oss gjøre. Du kan registrere deg på en enkel måte, søke deg igjennom en stor katalog av musikk og dele avspillerne på nettsider eller dele direktelenker.

For noen uker siden fikk jeg en epost fra grunnlegger av Musicnodes AS, Preben Alexander Lugg med en forespørsel om å teste ut tjenesten. Han ga meg følgende bakgrunnsinformasjon:
- Vi har nå åpnet Sony og EMI katalogene for fulle betalte avspillinger, og vi åpner fortløpende Universal, samt Cosmos, IODA etc, skrev han. Tjenesten betyr for eksempel at selskapene og artistene nå kan bruke verktøyet til å informere om nye utgivelser, sende ut eksklusive premierer og kampanjer. På mange måter høres det ut som noe av det MySpace var igang med her til lands før norgeskontoret ble lagt ned. Slike kampanjer har Musicnodes allerede startet som her: Kingsize.no.

Jeg kunne selvsagt ikke dy meg for å teste ut avspillerne, og la sporenstreks ut spillere (eller noder) flere steder på bloggen, for eksempel i høyremargen her på bloggen. Noen tekniske problemer oppsto det i starten, men teknikerne i tjenesten tok tilbakemeldingene mine på alvor og endret koden etter hvert.

Men hva med rettighetsproblematikk og betaling? Lugg forklarer det slik:
- Vi er utrolig stolte av å lansere en modell der alle rettighetshavere er ivaretatt på lik linje gjennom hele modellen. I tilegg har vi klart å få plateselskapene og rettighetsorganisasjonene til å inkludere  medier og de som ønsker å distribuere musikk på lik linje  gjennom hele modellen. Det vil si at man tjener på lik linje med de andre partene i modellen som distributør. Det mener vi er en sunn måte og belønne lovlig deling og ivaretakelse av rettigheter i den digitale sfæren, med de valgene man ellers har i dag, opplyser han.

Som leserne vil se er dette en reklamefinansiert tjeneste, og det dukker opp en annonse når man starter avspilleren. Jeg har ikke noen problemer med å leve med dette så lenge nodene fungerer fint, og mye tyder på at dette kan bli en langt mer attraktiv kanal for annonsører enn det for eksempel Spotify har i sin gratisversjon. Hva slags avtaler Musicnodes har med annonsørene vet jeg ikke, men så lenge annonsene er såpass synlige regner jeg med at de kan bli interessante for mange som vil spre produktene sine. Lugg lover også at det etter hvert vil komme flere varianter av nodene. Jeg spurte ham per epost om vi vil få sjansen til å modifisere avspillerne og om vi på sikt også vil kunne legge inn spillelister i dem.
- Vi kommer med forskjellige formater av playere, og skin-muligheter. Dette lanserer vi sammen med spillelistemulightene som også kommer, forklarte han.

For meg som musikkblogger er det selvsagt fascinerende å legge ut slike musikknoder og få muligheten til å følge med på hvor mange ganger de blir brukt. På mitt innloggingsområde på Musicnodes kan jeg nå kikke på lister over mine egne noder og for eksempel registrere at det tikker inn noen kroner. Nå har ikke denne bloggen så mye trafikk at det blir snakk om mye penger for min del, men jeg ser jo at dette vil kunne være veldig interessant for større nettsteder og blogger. Og det kan sikkert også fungere som en ekstra motivasjonsfaktor for mange av de gode musikkformidlerne vi har på nettet. At de som velger å bruke Musicnodes blir belønnet i lik grad som rettighetshavere for den musikken man sprer og bruker er jo ikke så rent lite spennende. Hva dette vil bety dersom det kommer på plass avtaler med de virkelig store nettavisene kan blir spennende å følge med på. Vil VG, Dagbladet, NRK eller andre nettgiganter ta i bruk dette, og hva slags annonseløsninger og inntektsfordeling vil dette innebære?

Lugg lover også at det vil komme på plass enda mer funksjonalitet den kommende tiden. Noen mobilløsning har foreløpig ikke blitt nevnt. Vi som elsker Spotify på iPhonene våre vil nok være avhengig av at Musicnodes finner på noe spennende på dette området. Det sosiale aspektet er Lugg også igang med og han røper at følgende er på vei:
- Profiler til alle registrerte brukere som inneholder siste delte og publiserte noder per profil, spillelistefunksjoner, artisters twitterfeed inn nodene og søk i nodene er blant funksjonaliteten som vil komme, opplyser han.
Noen nøyaktig oversikt over hvor mange sanger og artister som er tilgjengelige har han ikke tall på foreløpig, men antyder at dette er en av de største tilgjengelige katalogene på nettet.
- Vi åpner fortløpende mer og mer av katalogene mot et mål om at 85 prosent av katalogene gjennom de store lablene skal være åpne i løpet av november, forteller han.

Foreløpig synes jeg Musicnodes virker svært spennende, og det blir interessant å følge med på utviklingen. Inntil videre kan dere musikkelskere der ute registrere dere, teste ut og nyte den gode musikken i enda en kanal. For det er som kjent musikken som er det viktige. Ikke formatet den formidles gjennom. Her kan du nyte en av årets vakreste plater mens du grubler på om Musicnodes er framtidens musikkverktøy: